Margalef

Margalef to "mekka" wspinaczy w Katalonii, ale każdy znajdzie tutaj coś dla siebie. My weszliśmy pieszym szlakiem na La Cogulla 1062m ze spektakularnymi widokami na zbiornik, wąwozy i panoramę gór... Zapraszamy w hiszpańskie góry!

Tego dnia naszym celem był Margalef – to ulubiony przez wielu wspinaczy rejon w Hiszpanii. Znaleźć tam można ogromną ilość dróg wspinaczkowych dla osób początkujących, jak i zaawansowanych. Jednak Piękne szaro pomarańczowe i wspaniałe krajobrazy – są tutaj także trasy piesze, więc nie tylko wspinacze znajda tu coś dla siebie. Z wybrzeża wyruszyliśmy dość wcześnie, ale to najbardziej na zachód wysunięta część Montsant i na mały parking (dla samochodów i osób nienocujących parking jest bezpłatny) przez zaporze za Margalef dotarliśmy około dziesiątej. Ruch przy namiotach już był, ale raczej kulinarno towarzyski :) Najpierw dowiedzieliśmy się jak przejść na druga stronę wąwozu – okazało się, że można nawet podjechać samochodem – my jedna przeszliśmy się poniżej tamy zbiornika, gdzie przekroczyliśmy rzekę betonowym mostkiem i ruszyliśmy z powrotem do tamy. Tam można już znaleźć mapę i oznaczenia naszego szlaku. Ścieżka prowadziła dalej prosto, aż doszliśmy do mostu wiszącego, a za mostem szlak skręcił w prawo, w górę, wzdłuż wąwozu de la Taverna. Od tego momentu rozpoczęliśmy wspinaczkę – w sumie do pokonania było 650m przewyższenia, ale dość łagodnego podejścia. Oglądając się mieliśmy spektakularne widoki na wąwóz i położony w dole zbiornik z panoramą gór. Po drodze zrobiliśmy sobie chwilę odpoczynku na skale z widokiem na wąwóz – tuż za miejscem gdzie szlak przeszedł z lewej na prawą stronę de la Taverna. Wyżej doszliśmy do punktu gdzie krzyżowały się dwie ścieżki. Ruszyliśmy ścieżką prowadzącą w prawo do Racó del Teix (3.2) - miejsca gdzie rośnie tysiącletni cis, a pod skalnym doszliśmy się do Jaskini Cisowej - La Cova del Teix. Aby iść dalej w górę ponownie cofnęliśmy się do skrzyżowania ścieżek i ruszyliśmy dalej w górę na szczyt Serra Major. Zaczęło tutaj porządnie wiać, spod drogowskazu na szlaku ruszyliśmy ścieżką, która zaprowadziła nas na szczyt La Cogulla (3.3) o wysokości 1062m n.p.m. Już od szczytu Serra Major podziwialiśmy spektakularny widok na większą liczbę wąwozów tej części masywu. Na La Cogulla było oczywiście kilka zdjęć, a potem rozpoczęliśmy zejście podążając siodłem wzgórza, które oddziela wąwóz de la Taverna po prawej stronie od wąwozów po lewej: najpierw La Coma Negra, a potem La Coma Closa. W niektórych miejscach szlak był dość stromy – był nawet kawałek zejścia po linie – ale bez większych trudności. Niżej zejście jest ciągłe i wiedzie przez lasy wśród skał od strony La Coma Closa mijając stok Grau de les Figueres. Na skałach i pod nimi minęliśmy już wspinaczy, a po dotarciu do rzeki wróciliśmy na parking, ale nie ukrywamy, że zmęczeni zejściem…
Całkowity dystans tej trasy to 9,5km – niewiele, ale ze względu na przewyższenie 650m i strome zejście, to przejście tego szlaku z uwzględnieniem czasu na odpoczynek może wynieść nawet od 5 do 6 godzin. Od siebie dodamy, że gdy skały są na tym szlaku mokre może być bardzo trudno!!! Po drodze nie ma wody, więc latem także trzeba to wziąć pod uwagę. Więcej informacji na temat tego szlaku znajdziecie TUTAJ.