Facebook - polub nas!

Znajdź skrytkę!

Polecamy

Piknik kolejowo drezynowy w BytowieW połowie sierpnia w Bytowie na Kaszubach wzięliśmy udziałw pikniku kolejowo drezynowym. Było o historii kolei w Bytowie, przejażdżki i wyścigi drezyn, pojawiły się także drezyny spalinowe, a na zakończenie koncert Michała Jurkiewicza :) W efekcie byliśmy także na wycieczce drezynowej, ale o tym dalej...
 

 

PRZYGODA Z DREZYNAMI

PIKNIK KOLEJOWO DREZYNOWY

Będąc naszej Szkodnikówce w Skwierawach wybraliśmy się do Bytowa na piknik kolejowo drezynowy. Zaczęło sie od historii kolei w Bytowie, później były rodzinne przejazdy drezynami i ternig przed wyścigiem drezyn ręcznych. Przyjechały także drezyny spalinowe, którymi także można było sie przejechać. Plany trochę pokrzyżowała pogoda strasząc deszczem, ale jeszcze przed opadami wzięliśmy udział w wyściugu drezyn. Rodzinki Kutny i Roczniok w męskim składzie 2x senior+junior :) Nasz czas okazał się najlepszy i zostaliśmy zwycięzcami  w pierwszym kaszubskim wyścigu drezyn z okazji 130-to lecia doprowadzenia kolei do Bytowa! Wręczenie nagród nastąpiło na zakończenie pikniku po koncercie Michała Jurkiewicza (ze sceną na platformie wagonowej :) - oprócz fajnego kolejowego trofeum "trochę złomu" (zdjęcie poniżej) wygraliśmy gadżety od gminy Bytów oraz od bytowskie.drezyny.pl wycieczkę drezyną z Bytowa do Dąbrówki Bytowskiej :)

Zabawa podczas I pikniku kolejowo - drezynowego w Bytowie 

Wyścigi drezyn - I miejsce w wyścigach drezyn na czas rodzinki: Kutny i Roczniok


Piknik kolejowo drezynowy w Bytowie  
WYCIECZKA DREZYNĄ DO DĄBRÓWKI BYTOWSKIEJ    

Już tydzień po pikniku wybraliśmy się na naszą pierwszą drezynową wycieczkę. Pogoda dopisała, a pierwsze 3km pod górkę na trasie dały nam niezły wycisk, a przy okazji Pan Marek zapoznał nas z techniką pchania drezyny z chodzeniem/bieganiem po szynie... Trasa jest bardzo malownicza, biegnie przez pola i lasy, miejscami drezyna wjeżdżała w utworzone przez drzewa zielone tunele. Na dworcu w Dąbrówce Bytowskiej zrobiliśmy krótki postój, a z powrotem troszke pod górkę, a potem wiatr we włosach :) Z górki drezyna pędziła z powrotem do Bytowa pokonując kilometr w 6 minut... Super zabawa i wycieczka dla całej rodziny :) Na pewno wrócimy na drezynę i pojedziemy jeszcze dalej do Borzegotuchomia. Polecamy wycieczki drezyną - kontakt do wynajęcia drezyny: Pan Marek Czerlik tel. 503-417-104.

Po wycieczce poszliśmy jeszcze zobaczyć most nad Borują. Był on jednym z elementów linii kolejowej mającej biec od Bytowa do Miastka. Jej budowę rozpoczęto pod koniec XIX wieku. Istnieje kilka wersji historii tego mostu. Jedna mówi o tym, że na moście nigdy nie położono torów i nie przejechał po nim żaden pociąg, prawdopodobnie wskutek błędnie poprowadzonej linii kolejowej, która "nie trafiła" na most. Legenda natomiast głosi, że tory kolejowe zostały przeniesione kilkadziesiąt metrów dalej, gdyż podczas budowy mostu zginął jeden z robotników. Do budowy mostu niemieckie władze zatrudniły włoskich inżynierów. Budowa była niezwykle skomplikowana, gdyż filary kamienno-ceglanej budowli miały stanąć na bardzo grząskim terenie, wypełnionym grubą warstwą torfu. Dlatego specjaliści postanowili wydrążyć głębokie studnie sięgające piaszczystego podłoża. Następnie wypełniano je masą kamienno-cementową. W trakcie budowy jednej z nich zdarzył się tragiczny wypadek. Do studni niespodziewanie wdarła się woda z mułem, porywając pracującego w niej włoskiego robotnika. Koledzy nie zdążyli wyciągnąć jego ciała, nim studnię wypełniła cementowa masa. Wiadukt stał się dla nieszczęśnika miejscem wiecznego spoczynku ściągając, na most nieszczęście. Najnowsza wersja historii mostu pojawiła się stosunkowo niedawno. Podczas prowadzenia procedury przejęcia przez Gminę Bytów zabytkowego mostu nad rzeką Borują urzędnicy Wydziału Gospodarki Przestrzennej dotarli do dokumentów opracowanych przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie, obalających wcześniejsze przekonanie, iż most nigdy nie spełniał funkcji mostu kolejowego. W dokumentach źródłowych znajdujemy informację, iż most eksploatowany był zgodnie z przeznaczeniem przez okres około 30 lat (do dawnego dworca przy obecnej ul. Stary Dworzec). W końcu XIX i na początku XX wieku, kiedy Bytów zyskał rangę węzła kolejowego (połączenie z Kościerzyną i z Lęborkiem) i gdy budowano linię kolejową do Miastka w 1909 r. narodziła się potrzeba przebudowy infrastruktury kolejowej w Bytowie. Zbudowano nowy dworzec a tory poprowadzono sztucznym nasypem, około 150 m na południe od mostu. Źródło: Wikipedia

Obok mostu założyliśmy skrzynkę opencaching.pl Most nad Borują - OP84DM (w skrytce czterolistna konicznynka od Oblicza Gruzji)


Ta piosenka także pojawiła się na koncercie w Bytowie :)

Piosenka o drezynie - Pan Śrubka (Michał Jurkiewicz i Śrubki) - słowa: Andrzej Sikorowski

 Bytowskie drezyny