W Górach Piorunowych

Przełęcz Llogara to miejsce z którego wspaniałe widoki podziwiał już Juliusz Cezar - a my stąd właśnie rozpoczęliśmy naszą przygodę z Górami Piorunowymi z wejściem na dwutysięczny szczyt Maja Qores zakończoną noclegiem w namiotach na dzikiej plaży Gjipe i oczywiście kąpielą w Morzu Jońskim :)

Albania - widok na Maja e Cikes

Z Vlory na południe Albanii, aż po Sarandę prowadzi jedna droga – podobno najbardziej malownicza w całym kraju… Tą właśnie trasą wyruszyliśmy na nasz pierwszy górski trekking wjeżdżając na przełęcz Llogara 1027m n.p.m. Położona w Górach Çika (Piorunowe) oddziela znajdujące się na wschodzie pasmo Çikës od szczytu Athanaz i ciągnącego się dalej na zachód pasma i podobno to jedno z najbardziej widokowych miejsc w Albanii – faktycznie widok na Morze Jońskie i Korfu już z rana był świetny, a co będzie wyżej…? Miejscem tym zachwycał się podobno już sam Juliusz Cezar - w swojej monografii ‘O wojnie domowej’ Juliusz Cezar opisuje między innymi jak w roku 48 p.n.e. w pogoni za swoim rywalem Pompejuszem wraz ze swoimi wojskami dobił do wybrzeża w Palase (Palaesta) nieopodal przełęczy Llogara. Dzisiaj znajduje się tutaj założony w 1966 roku Park Narodowy Llogara obejmujący lesistą dolinę na przełęczy. Pod nami było morze, a nad nami wyrastały dwutysięczne wierzchołki, a między innymi nasz cel - Maja Qores 2018 m n.p.m. Początkowo szlak poprowadził nas przez las wśród wiekowych sosen gęsto trafianych przez pioruny, ale im wyżej tym bardziej las się przerzedzał by w końcu ustąpić miejsca skale. Ale im wyżej tym bardziej niesamowite widoki nam towarzyszyły – morze, wyspy i usiane górami i zatoczkami wybrzeże! Ze szczytu Maja Qores mogliśmy także podziwiać sąsiedni, nieco wyższy szczyt Maja Çikës. Po zejściu z grani na przełęcz gdzie zaraz za Llogara w jednej z knajpek znajduje się wspaniały punkt widokowy zrobiliśmy przerwę na obiad. Mieliśmy posiłek na tarasie z widokiem na rozpościerające się nisko przed nami Morze Jońskie i białe plaże w Palase, a w oddali greckie wyspy, miedzy innymi Korfu...

Tavolara - wspinaczka na Monte Cannone 567m n.p.m.

Z przełęczy Llogara zjechaliśmy ku morzu niesamowicie widokowymi serpentynami aż do dzikiego parkingu przy plaży Gjipe. To jedna z najpiękniejszych albańskich dzikich plaż, ale aby do niej dotrzeć trzeba pokonać jeszcze 2,5km kamienistą drogą wzdłuż skalnego wybrzeża – przejadą tam tylko samochody terenowe. Ale warto – schowana wśród skał piaszczysta plaża znajduje się u wylotu kanionu o tej samej nazwie. Sama zatoczka osłonięta jest od ‘cywilizacji’ - Gjipe to czysta plaża, spokój, piękne morze i cudowne widoki. Dotarliśmy tam akurat na zachód słońca i namioty w których nocowaliśmy na plaży rozbijaliśmy już w ciemnościach. Rankiem ruszyliśmy na eksplorację kanionu, którego skalne ściany stanowią podobno. jedno z ważniejszych miejsc wspinaczkowych w Albanii. Ściany kanionu miejscami zwężały się do 10m, a że nie było tam zabezpieczeń poza odcinkami starych lin, więc doszliśmy tak daleko jak się dało… Po powrocie na plażę słońce już ostro przypiekało trzeba więc było koniecznie zaliczyć kąpiel w Morzu Jońskim :) Później czekał nas jeszcze powrót do parkingu, ale wybraliśmy bardziej widokowy szlak z piękną panoramą plaży z położonego nad nią punktu widokowego.

Plaża Gjipe

Na górską przygodę w Albanii wybraliśmy się z Highaway - Górskim Biurem Podróży :)
Polecamy trekking w Kraju Orłów!!!

Adventure tess

ZAPRASZAMY NA FILM: ALBANIA - W KRAJU ORŁÓW

Spodobał Ci sie artykuł - nasza strona jest niekomercyjna i jak na razie jesteśmy jej jedynymi sponsorami ;) Ale możesz wesprzeć nas w prowadzeniu bloga stawiając symboliczną kawę i będzie miejsce na serwerze na kolejne fotki i teksty :) DZIĘKUJEMY!!!